Mosquito Helicopter Forums
primary réduction (bearing) - Printable Version

+- Mosquito Helicopter Forums (http://forum.mosquito-helicopter.info)
+-- Forum: General Discussion (http://forum.mosquito-helicopter.info/forumdisplay.php?fid=69)
+--- Forum: General Discussion (http://forum.mosquito-helicopter.info/forumdisplay.php?fid=11)
+--- Thread: primary réduction (bearing) (/showthread.php?tid=10158)

Pages: 1 2

primary réduction (bearing) - guillaume_m - 11-23-2018

bonjour,

lors de mon dernier vol, en montée initiale, il y a eu comme un choc: "bang", mise en autorotation et poser sans problème.
le moteur fonctionne bien, aucun bruit anormal, pas de monté en température.
Je vérifie l'ensemble de l'hélico : pas de courroie cassé, ventilo ok, poutre de queue Ok, accouplement OK, gear box Ok, rotor et pales Ok, RAC Ok. Je n'identifie pas le problème. je décolle  50 cm et retourne au hangar tout doucement. tout semble normal.

j'ai probablement tapé un oiseau=> balade à pied, j'inspecte la piste en long et en large, trouve effectivement quelques plumes mais rien de significatif.

ce "Bang" n'est donc pas identifié. Plus question de partir en vol temps que l’incertitude existe Huh donc mise en maintenance

Déterminé, le lendemain je commence par une visite pré-vol de la machine et trouve le problème. Sad
Plus de roue libre. lorsque habituellement elle tourne libre à la main, plus moyen. j'entraine le rotor dans les deux sens.
je suis bon pour changer Les roulements CSK-30-PP-2RS-C. 
85 heures de vol,   Smile     je vais donc profité de cet hiver pour démonter, inspecter toute la machine, remplacer l'ensemble des roulements et rotules.

bon vol à tous.

RE: primary réduction (bearing) - Eblezien - 11-23-2018

Hello,

during my last flight, in initial climb, there was like a shock: "bang", put in autorotation and to pose without problem.

the engine works well, no abnormal noise, no temperature rise.

I check the whole of the helicopter: no broken belt, fan ok, tail boom Ok, coupling ok, gear box Ok, rotor and blades Ok, RAC Ok. I do not identify the problem. I take off 50 cm and return to the shed slowly. everything seems normal.

I probably typed a bird => walk, I inspect the track up and down, actually find some feathers but nothing significant.

this "Bang" is not identified. No more question of leaving in flight time that the uncertainty exists so put in maintenance

Determined, the next day I start with a pre-flight visit of the machine and find the problem.

No more freewheeling. when it usually turns freely by hand, more medium. I drive the rotor in both directions.

I am good to change The bearings CSK-30-PP-2RS-C.

85 hours of flight, I will take advantage of this winter to disassemble, inspect the whole machine, replace the set of bearings and ball joints.

good flight to all.

RE: primary réduction (bearing) - Dick Campbell - 11-26-2018

centrifugal clutch?

RE: primary réduction (bearing) - grevis - 11-26-2018

Sprag clutch failure?

RE: primary réduction (bearing) - mgrindel - 12-02-2018

Hi,
If you are referring to the centrifugal clutch that is locked up then:
I have seen this before with a guy that did not follow the spin-up procedure.
He was simply going directly to 100% engine RPM and waiting fro the blades to catch up!!
Result was a badly smoked clutch that that destroyed the springs(over heat) and the pieces get jammed in between the bell and shoes.
You will need at least a new set of:
Shoes, Springs & Bearings.
Please contact the factory for the above.
Also please read your operation manuals and follow the startup procedures.

RE: primary réduction (bearing) - marcher07 - 12-03-2018

It is most likely the centrifugal clutch -that said, if it is the #2 sprocket (Sprague clutch) internal bearings, then return to the factory because it will take a special fixture to put it back together properly. The centrifugal clutch can be done but will probably require new shoes ordered from the factory. The replacement bearings can be ordered online

RE: primary réduction (bearing) - guillaume_m - 12-04-2018

bonjour a tous,

Marche07: c'est effectivement un XE285. quel est la raison exacte et l'action faite concernant la modification de l'embrayage?

pour ma part je ne force jamais sur l'hélicoptère quand je vole
au démarrage, je lance la rotation doucement: entre 2200 et 2400rpm jusqu’à la synchronisation=>240rpm pour les pales, une fois accroché, je monte jusqu'a 5800rpm progressivement.
lors de ce vol, je n'ai pas tiré dessus comme un fou=> tranquille comme d'habitude.

j'ai donc démonté les éléments et confirme bien:
ce n'est pas un problème d'embrayage, il est OK.
ce sont les roulement de roue libre CSK-30 qui ont cédé.

RE: primary réduction (bearing) - Gas - 12-05-2018

Bonjour à tous.
Je m'e apelle José et je vienes d'espagne
Je bien m'inscriresur ce forum
J'ai un mosquito XE avec seulement 10 heures d'utilisation et aujourd'hui le moteur s'est ecrasé
Ce ne sáis pas ce qui s'est passé
Quelqu'un pourrait-il me dire oú acheter le pieces de rechange de moteur
USA FRANCE O CANADA .?
vous pourriez mettre le moteur 285 a mon msquito XE?
Merci beaucoup.

RE: primary réduction (bearing) - mgrindel - 12-06-2018

From Google Translate:
Hello everyone,

Marche07: it's actually an XE285. what is the exact reason and action taken regarding the modification of the clutch?

for my part I never force on the helicopter when I fly
at startup, I run the rotation slowly: between 2200 and 2400rpm until synchronization => 240rpm for the blades, once hooked, I go up to 5800rpm gradually.
during this flight, I did not shoot like crazy => quiet as usual.

I have dismantled the elements and confirms:
it's not a clutch problem, it's OK.
it was the freewheel bearing CSK-30 that gave way.

RE: primary réduction (bearing) - mgrindel - 12-06-2018

From Google Translate:

Hello everyone.

I call myself José and I come from Spain
I register well on this forum
I have a mosquito XE with only 10 hours of use and today the engine crashed
This is not what happened
Could someone tell me where to buy the engine spare parts
USA FRANCE O CANADA.?
could you put the 285 engine on my msquito XE?
Thank you so much.

Hi,
For engine parts please contact the Mosquito factory in the USA (this is where the helicopters are manufactured)
Your question about the fitting the liquid cooled motor Intec800 to your XE,
Yes most certainly you can, many customers have already upgraded their XE to XE285.
Once again please contact the factory in Florida USA for an upgrade kit.
Best regards