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info updates mosquito xe
#1
I wanted to know if there are any updates or changes to mosquito xe and to improve the comfort in flight and minimize vibration. in the past in an old post john uptigrove I seemed to have understood that in 2017 there would be news.
Maurizio
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#2
We haven't made it an official option yet as we are in the trial stage but we do have trim tabs and tip lights from John Snider that help fine tune trim and smooth the rotor.
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#3
(02-17-2017, 07:32 PM)mauri Wrote: I wanted to know if there are any updates or changes to mosquito xe and to improve the comfort in flight and minimize vibration. in the past in an old post john uptigrove I seemed to have understood that in 2017 there would be news.

Bonjour Mauri,
 
Les vibrations sont destructrices, il faut les annuler le plus possible.
 
Au départ, j'avais réussi à éliminer toutes les vibrations par le réglage des deux rotors (track et balourd, biellettes ect...), j'avais fait aussi l'équilibrage de centrage, j'étais trop centré arrière due au poids du moteur INNTEC800 et pour supprimer les efforts au cyclique, j'ai donc ajouté du poids sur le patin gauche => impeccable en stationnaire mais une vrai catastrophe quand je passais les 10Km/h.
L’hélicoptère sur lequel j’avais passé tellement de temps à construire allait se démonter tout seul par les vibrations.
 
Le traitement des vibrations n’est pas chose facile.
Le principe est qu’à chaque fréquence de vibration, il faut y placer un amortisseur à fréquence opposé qui va l’absorber mais surtout ne pas la brider.
Plusieurs solutions pour contrer une vibration :
- la mise en place de silend blocs
- en modifiant la fixation ou la forme des pièces mais pas possible sur nos mosquitos
- avec une masse qui va l’absorber. Une masse trop lourde va déplacer la vibration, une masse trop légère va l’atténuer ou l’augmenter en fonction de la résonance.
Enfin, le positionnement de la masse influx sur le comportement de la vibration.
 
J'ai donc travaillé sur ces vibrations en faisant plusieurs choses.
          -  lors que l’hélicoptère est décollé,  le train vibre de manière anarchique. J’ai donc détendus les câbles fusibles et placé un ressort entre les câbles du train d'atterrissage (cf photo) il contre la vibration désordonné, puis j'ai posé du poids sur le train jusqu’à contrer le régime vibratoire.
          - En cherchant les bon poids et la bonne position des masses, en plaçant, déplaçant et répartissant des masses ( un peu sur le train , un peu sur le planché,  sous le tableau de bord...) j'y ai passé beaucoup de  temps mais j'ai réussi à annuler toutes les vibrations. Le seul désagrément qui me reste, c'est le bruit.

Je ne vous dirai pas ou j'ai réparti mes poids ni la masse total parce que chaque Mosquito a son propre régime vibratoire et son centrage. Ce que j'ai fais sur le mien ne fonctionnera pas forcément sur un autre. Sachez juste qu'il y a du temps à passer et que, en fonction des poids et de la position de ces masses,  (devant, derrière, droite, gauche), vous aurez un résultat différent. il faut chercher la meilleure solution.
 
C’est une méthode empirique mais très efficace.
Cordialement.


voici la photo du ressort sous le planché.
afin de ne pas abimé le tube du train, j'ai placé une tôle roulés autour du tube aluminium et tenu par des colliers.


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#4
For the French challenged among us here is the very interesting post above in English as translated by Google.

Can you further clarify what changes you made Guillaume?

Pouvez-vous préciser les changements que vous avez apportés à Guillaume?

Hello Mauri,
 
The vibrations are destructive, they must be canceled as much as possible.
 
At the beginning, I had managed to eliminate all the vibrations by the adjustment of the two rotors (track and unbalance, rods ect ...), I had also balanced centering, I was too centered back due to weight Of the engine INNTEC800 and to remove the forces to the cyclic, I added weight on the left skid => impeccable stationary but a real catastrophe when I passed the 10Km / h.
The helicopter on which I had spent so much time to build was going to be taken apart by the vibrations.
 
The treatment of vibrations is not easy.
The principle is that at each frequency of vibration, it is necessary to place there a damper with opposite frequency which will absorb it but above all not to clamp it.
Several solutions to counter a vibration:
- the installation of silend blocks
- by modifying the fixing or the shape of the pieces but not possible on our mosquitos
- with a mass that will absorb it. Mass too heavy will move the vibration, too light a mass will attenuate or increase it according to the resonance.
Finally, the positioning of the mass influences the behavior of the vibration.
 
So I worked on these vibrations by doing several things.
          - when the helicopter is detached, the train vibrates in an anarchic manner. So I relaxed the fuse cables and placed a spring between the cables of the landing gear (cf photo) it against the disorderly vibration, then I put weight on the train until counter vibratory.
          - Looking for the right weight and position of the masses, placing, moving and distributing masses (a little on the train, a little on the floor, under the dashboard ...) I spent a lot of But I managed to cancel all the vibrations. The only inconvenience I have is noise.

I will not tell you where I have divided my weights or total mass because each Mosquito has its own vibratory regime and its centering. What I have done on mine will not necessarily work on another. Just know that there is time to pass and that, depending on the weights and position of these masses (front, back, right, left), you will have a different result. We must look for the best solution.
 
It is an empirical but very effective method.
Cordially.

Here is the picture of the spring under the floor.
So as not to damage the tube of the train, I placed a sheet rolled around the aluminum tube and held by collars.
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#5
Having not seen the underside of a Mosquito and the mysterious "train" I'm trying to make sense of what is in the photos and his method of reducing vibrations. Is the "Train"=landing gear?

Are those cables that he has adjusted for the vibrations and it looks like a weight is clamped on an under cockpit cable as well?
Ray
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#6
Looks like the cross cables at the front and rear of the landing gear have been tensioned with an additional spring running underneath the cockpit along the centerline. Many other owners have mentioned fitting weights into the tips of the skids for machine balance which has also helped vibration in the skids.
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#7
(03-04-2017, 10:29 AM)guillaume_m Wrote:
(02-17-2017, 07:32 PM)mauri Wrote: I wanted to know if there are any updates or changes to mosquito xe and to improve the comfort in flight and minimize vibration. in the past in an old post john uptigrove I seemed to have understood that in 2017 there would be news.

Bonjour Mauri,
 
Les vibrations sont destructrices, il faut les annuler le plus possible.
 
Au départ, j'avais réussi à éliminer toutes les vibrations par le réglage des deux rotors (track et balourd, biellettes ect...), j'avais fait aussi l'équilibrage de centrage, j'étais trop centré arrière due au poids du moteur INNTEC800 et pour supprimer les efforts au cyclique, j'ai donc ajouté du poids sur le patin gauche => impeccable en stationnaire mais une vrai catastrophe quand je passais les 10Km/h.
L’hélicoptère sur lequel j’avais passé tellement de temps à construire allait se démonter tout seul par les vibrations.
 
Le traitement des vibrations n’est pas chose facile.
Le principe est qu’à chaque fréquence de vibration, il faut y placer un amortisseur à fréquence opposé qui va l’absorber mais surtout ne pas la brider.
Plusieurs solutions pour contrer une vibration :
- la mise en place de silend blocs
- en modifiant la fixation ou la forme des pièces mais pas possible sur nos mosquitos
- avec une masse qui va l’absorber. Une masse trop lourde va déplacer la vibration, une masse trop légère va l’atténuer ou l’augmenter en fonction de la résonance.
Enfin, le positionnement de la masse influx sur le comportement de la vibration.
 
J'ai donc travaillé sur ces vibrations en faisant plusieurs choses.
          -  lors que l’hélicoptère est décollé,  le train vibre de manière anarchique. J’ai donc détendus les câbles fusibles et placé un ressort entre les câbles du train d'atterrissage (cf photo) il contre la vibration désordonné, puis j'ai posé du poids sur le train jusqu’à contrer le régime vibratoire.
          - En cherchant les bon poids et la bonne position des masses, en plaçant, déplaçant et répartissant des masses ( un peu sur le train , un peu sur le planché,  sous le tableau de bord...) j'y ai passé beaucoup de  temps mais j'ai réussi à annuler toutes les vibrations. Le seul désagrément qui me reste, c'est le bruit.

Je ne vous dirai pas ou j'ai réparti mes poids ni la masse total parce que chaque Mosquito a son propre régime vibratoire et son centrage. Ce que j'ai fais sur le mien ne fonctionnera pas forcément sur un autre. Sachez juste qu'il y a du temps à passer et que, en fonction des poids et de la position de ces masses,  (devant, derrière, droite, gauche), vous aurez un résultat différent. il faut chercher la meilleure solution.
 
C’est une méthode empirique mais très efficace.
Cordialement.


voici la photo du ressort sous le planché.
afin de ne pas abimé le tube du train, j'ai placé une tôle roulés autour du tube aluminium et tenu par des colliers.

(03-04-2017, 03:36 PM)mosquito Wrote: For the French challenged among us here is the very interesting post above in English as translated by Google.

Can you further clarify what changes you made Guillaume?

Pouvez-vous préciser les changements que vous avez apportés à Guillaume?

Hello Mauri,
 
The vibrations are destructive, they must be canceled as much as possible.
 
At the beginning, I had managed to eliminate all the vibrations by the adjustment of the two rotors (track and unbalance, rods ect ...), I had also balanced centering, I was too centered back due to weight Of the engine INNTEC800 and to remove the forces to the cyclic, I added weight on the left skid => impeccable stationary but a real catastrophe when I passed the 10Km / h.
The helicopter on which I had spent so much time to build was going to be taken apart by the vibrations.
 
The treatment of vibrations is not easy.
The principle is that at each frequency of vibration, it is necessary to place there a damper with opposite frequency which will absorb it but above all not to clamp it.
Several solutions to counter a vibration:
- the installation of silend blocks
- by modifying the fixing or the shape of the pieces but not possible on our mosquitos
- with a mass that will absorb it. Mass too heavy will move the vibration, too light a mass will attenuate or increase it according to the resonance.
Finally, the positioning of the mass influences the behavior of the vibration.
 
So I worked on these vibrations by doing several things.
          - when the helicopter is detached, the train vibrates in an anarchic manner. So I relaxed the fuse cables and placed a spring between the cables of the landing gear (cf photo) it against the disorderly vibration, then I put weight on the train until counter vibratory.
          - Looking for the right weight and position of the masses, placing, moving and distributing masses (a little on the train, a little on the floor, under the dashboard ...) I spent a lot of But I managed to cancel all the vibrations. The only inconvenience I have is noise.

I will not tell you where I have divided my weights or total mass because each Mosquito has its own vibratory regime and its centering. What I have done on mine will not necessarily work on another. Just know that there is time to pass and that, depending on the weights and position of these masses (front, back, right, left), you will have a different result. We must look for the best solution.
 
It is an empirical but very effective method.
Cordially.

Here is the picture of the spring under the floor.
So as not to damage the tube of the train, I placed a sheet rolled around the aluminum tube and held by collars.

Very interesting.  Since I haven't started building mine yet, (still in pieces in the hangar), this will be something to look into when the bird does hover.  I am of the impression that this cannot be done until it flies because each heli is different.  The amount of the weights, the spring and location of the weights will vary for each.

Vibration is a killer to all things that spin.  The more we can reduce the vibration the longer the parts will hold together.

Thanks to all involved,
Merci à tout le monde,

Robert
"Pilots - Looking down on people since 1903"
(author unknown)
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